Del på Facebook

Afsnit nr. #5 | Er din krop en ven eller en fjende til dit sind?

Oprindeligt døbte Joseph Pilates sin træningsmetode ”Contrology”, og det var først efter hans død, at den blev kendt som Pilates-metoden.

Navnet ”Contrology” afspejler hans tro på vigtigheden af sindets kontrol over kroppen.

Det er selve sindet, der bygger kroppen. ”Contrology” lærer dig at have kontrol over din krop – og ikke ved dens nåde. ”, sagde han

Fascineret af de gamle grækere

Joseph Pilates var fascineret af de gamle grækere og refererer til dem i sin bog ”Your Health”:

De gamle grækere forstod den sande betydning af “balance mellem krop og sind”, som tydeligt kom til udtryk i suveræn fysisk sundhed, det højeste niveau af mental lykke og den bedste form for menneskelig udvikling. De troede endda, at sjælen i sig selv er uløseligt forbundet med de fysiske funktioner og mentale manifestationer af den menneskelige krop”.

Ja, det er en lidt knudret formulering fra 1934 – men jeg håber, du forstår meningen?

Han skriver også

De forstod fuldt ud, at jo nærmere ens fysik kommer på tilstanden til fysisk perfektion, jo mere nærmer ens sind sig tilstanden til mental perfektion.

Ifølge Joseph Pilates vidste grækerne, at udvikling af ens evne til at kontrollere ens krop og sind var en vigtig naturlov, og at manglende udvikling af enten kroppen eller sindet eller forsømmelsen af en eller begge dele ville resultere i, at man ikke oplevede ”livsloven” (bevarelse af livet) – som han beskrev som opnåelse og vedligeholdelse af ens kropslige og mentale perfektion.

Er kroppen en ven eller fjende af dit sind – og vice versa?

I bogen gør Joseph Pilates læserne opmærksom på, at hvis man ikke er bevidst om at skabe balance i krop og sind, vil kroppen som sådan blive en “fjende” af sindet og vice versa. Men man kan bevidst skabe balance og da vil sindet kunne blive en “ven” af kroppen og vice versa.

Jeg er helt enig og jeg har lavet min egen formulering: Hvis du forsømmer din krop og ikke er i god kontakt med dens signaler, vil det gå ud over din psykiske tilstand – og omvendt: Hvis du ikke lytter til din intuition og f.eks. påtager dig for meget, vil din krop reagere med skavanker.

Jeg har tidligere fortalt, at Joseph Pilates har baseret sin træningsmetode på dyrenes naturlige bevægelser. Den inspiration har han måske hentet fra de gamle grækere, der var naturelskere, som forenede sig med elementerne i naturen – skoven, vandløbene, floderne, vinden og havet.

Joseph Pilates mente ikke, at grækerne fuldt ud forstod de love, der skaber balance mellem krop og sind, som man forstod dem i 1930’erne.

Foryngelse af sind og krop

Han mente, at hvis man ændrede sin leveform og den daværende træningsform og i stedet trænede baseret på Contrology, så ville man opleve en foryngelse af sind og krop – og det at leve, ville igen blive en kunst på niveau med de gamle grækers.

Han opfordrede til at følge naturens vaner (fremfor kunstig træning og øvelser) for på den måde at opbygge og opretholde en perfekt fysisk og mental tilstand.


Derfor oplever mange mennesker, at de har en presset hverdag.

Også i dag har vi bevæget os langt væk fra naturens rytme. Tidligere brugte vi kroppen fysisk i vores daglige arbejde, da der ikke var de maskiner og hjælpemidler, vi har i dag. Så bevægelse var en naturlig og stor del af hverdagen.

I dag har mange et meget stillesiddende arbejde og arbejder udelukkende i hovedet.

Hvor vi tidligere skulle gå eller cykle for at komme på arbejde, kører mange af os i dag i bil eller med offentlig transport.

Hvor vi tidligere påbegyndte arbejdet, når der var dagslys nok til at kunne se, og sluttede arbejdsdagen, når det blev mørkt, lader vi i dag tiden på uret afgøre, hvornår vi møder og slutter dagens arbejdsdag.

Enten er det klokkeslettet, der afgør, om vi har fyraften – eller vi bliver ved, til vi har løst vore arbejdsopgaver.

Vores nuværende livsstil betyder, at rigtig mange mennesker oplever, at de har en presset hverdag.

Verdenssundhedsorganisationen WHO forudser f.eks. at stress og depression vil blive en af de største sygdomsfaktorer i år 2020.

430.000 danskere, svarende til 10-12 %, oplever symptomer på alvorlig stress hver dag

I 2010 angav ca. 12 % af danskerne over 15 år, at de var meget nervøse eller stressede. Det svarer til ca. 500.000 personer

250.000 – 300.000 danskere lider af alvorlig stress
500.000 danskere føler sig udbrændte på jobbet pga. stress


Hvad gør jeg, hvis jeg tror, jeg har stress?

Beroligende tanker virker ikke, hvis dit neurologiske system kan mærke, at du ikke trækker vejret rigtigt, altså fylder lungerne helt og puster godt ud. I stedet sker der det, at dit hjerte banker hurtigere, dit blodtryk stiger og din krop frigiver langtidsstresshormonet kortisol og dit immunforsvar svækkes.

Prøv derfor at give din krop og dit sind tiltrængt ro ved at lave åndedrætsøvelsen, som du finder i videoen “Hvad gør jeg, hvis jeg tror, jeg har stress?” (tryk på titlen, som er et link til videoen).


Om serien

Serien MANDEN BAG PILATES-METODEN er min hyldest til Joseph Pilates. Hans metode har gjort en stor forskel for mig. Du kan læse min personlige historie her.

Hver eneste dag gør pilates-metoden en forskel for tusindvis af mennesker verden over. Det er jeg taknemlig for at være en del af.

Samtidig er formålet med serien også, at minde os om vores historie. Ikke, at vi skal gøre præcis som Joseph Pilates gjorde, for tiderne har udviklet sig, og det samme gør vi. Det er i øvrigt helt i Joseph Pilates’s ånd. Han var selv en nørd, der konstant udviklede med henblik på forbedringer. Og det, synes jeg, er så superspændende.

Vi skal kende vores historie, fordi en metode uden historie er en metode uden rødder, uden fundament. Når vi kender vores historie, kan vi bruge den viden til at navigere med, og den er især vigtig, hvis vi vil have svar på spørgsmålet ‘hvem er jeg’ og ’hvad er pilates*.

Find alle afsnit HER


Indsæt en kommentar

Din e-mail bliver ikke udgivet.