Minikursus til dig

Sådan underviser du andre i pilates, selv om du ikke er instruktør (endnu): 5 simple øvelser, du kan praktisere med det samme

100% spamfri og nem at afmelde sig.


Min mission er, at så mange danskere som muligt skal have mulighed for at prøve pilates’ gode indvirkning på krop og sind. Derfor uddanner jeg hvert år flere hold nye pilates-instruktører

Som en fisk i vandet

Som barn var jeg konkurrencesvømmer og opholdt mig i vand i mange timer dagligt.

Jeg lukkede alt andet ude, koncentrerede mig om, hvordan jeg fik mindst modstand i vandet, hvordan min krop arbejdede optimalt, så jeg kunne yde mit bedste.

Jeg var virkelig i god kontakt med min krop.

Der var slukket for kontakten

Mange år senere var jeg ved at blive syg af stress.

Jeg fik aldrig en diagnose, for jeg holdt det for mig selv. Jeg havde spændinger i kroppen og ugentlige migræneanfald, som pudsigt nok altid kom på en fridag. Jeg stod alligevel op, var mor indtil børnene var sendt af sted, hvorefter jeg gik i seng og sov hele dagen, så jeg var nogenlunde frisk, når de kom hjem til aften.

Kontakten til min krop var slukket og det hele foregik oppe i mit hoved - i højt tempo.

I mange år accepterede jeg at leve med nakkespændinger og ugentlige migræneanfald.
Det var blevet hverdag at have det sådan – og jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre ved det. Som småbørnsmor med fast arbejde kunne jeg ikke se, hvad jeg kunne gøre anderledes Tøjet skulle vaskes, der skulle købes ind og laves mad, der var forældremøder, fastelavnskostumer, legeaftaler og fritidsinteresser. Jeg bed tænderne sammen og overlevede. Længe.

En dag gik det op for mig, at jeg ville gå ned med stress, hvis jeg fortsatte på den måde. Det ville jeg ikke. Jeg ville ikke sygemeldes og på piller – jeg besluttede, at jeg måtte ændre på mit liv og mit arbejdsliv.

Ja, jeg havde det dårligt – men det var ikke fordi jeg var hårdtarbejdende småbørnsmor. Jeg har altid elsket at være mor og nydt at være sammen med mine børn. Nej, jeg havde det dårligt, fordi jeg ikke lyttede til mig selv. Jeg påtog mig en masse opgaver, fordi jeg kunne udføre dem…

Nogle af opgaverne kunne jeg lide – men mange andre tog jeg på mig, fordi jeg følte, at jeg burde. Fordi jeg troede, at andre forventede det af mig. Fordi jeg kunne. Jeg påtog mig alt for mange opgaver – og mange af dem drænede mig.

Det begyndte at ændre sig, da jeg stoppede op og besluttede, at det var vigtigt for mig at ændre på min livssituation. Jeg ville ikke til lægen, sygemeldes og have piller – jeg ville i kontakt med min krop igen.

 

Jeg besluttede at tage en udfordring af gangen.

Jeg har undervist, siden jeg gik i 7. klasse. Først i svømning og senere som voksen i fitnesscentre. Det var noget med høj puls, tempo og musik.

Så læste jeg om pilates, som handlede om ro og dybde – noget som jeg i den grad selv havde brug for.

Derfor vidste jeg, at uddannelsen til pilatesinstruktør var det, jeg skulle. Den foregik godt nok på engelsk og i ballettens univers. Det var ret langt fra fitnessverdenen, men jeg mødte op på mine stive ben – og det gik godt!

Jeg var vant til store hold, men undervisningen hér foregik på små hold. – og senere oversatte jeg selve pilatesundervisningen fra engelsk til dansk og tilpassede undervisningsmetoden til mit eget regi.

Undervejs forsvandt mit tankemylder, mine spændinger i kroppen og mine ugentlige migræneanfald.

 

Jeg var simpelthen i gang med at mærke mig selv og få min kropsbevidsthed tilbage – og det gjorde det langt nemmere for mig at vælge til og fra.

Jeg begyndte at kunne mærke, hvad der var godt for mig og hvad jeg havde lyst til – og ikke mindst, hvad der ikke var godt for mig.

Det kan jeg stadig.

I dag kan jeg se, at det er en gave, når kroppen reagerer med smerter eller stressnedbrud. Den fortæller dig og mig, at vi er på afveje. I stedet for at tage piller, så synes jeg, at vi skal mærke efter i os selv og spørge: ”Har jeg tilsidesat mig selv”? Gør jeg det, der giver mig glæde i hverdagen? Eller gør jeg bare som de fleste andre uden at tænke nærmere over det?

Bente Tromborg

En intensiv og grundig uddannelse på små hold

I 2007 holdt jeg de første kurser og workshops i pilates og siden 2011 har jeg uddannet flere hold årligt på min pilatesuddannelse.

Holdene er små og intime, der er 5-10 deltagere på hvert – og det er der en god grund til. Undervisningen er intensiv og hver deltager får stor opmærksomhed.

Jeg er ikke interesseret i kæmpestore hold, for der går noget tabt.

For mig handler det om, at hver deltager fanger metoden klokkerent – og det kan jeg ikke sikre på store hold.

Ikke blot en uddannelse men også en personlig udviklingsrejse

Jeg oplever, at uddannelsen er en stor personlig udvikling for deltagerne, for der sker rigtig meget på de ti måneder, som uddannelsen varer.

Jeg kan give et par eksempler:
En af mine elever havde lige fået konstateret to diskusprolapser hos sin læge, inden hun begyndte på uddannelsen.

Hun blev anbefalet at finde et andet arbejde end at undervise i fitness.

Det var hun meget ked af.

I løbet af pilatesuddannelsen formåede hun at bygge sin krop op, så hun blev superstærk – og i dag underviser hun mere end 20 hold om ugen i blandt andet biking, pilates og zumba.

Specielt zumba er udfordrende, for det kræver, at din krop er stabiliseret, så du ikke får skader.

En anden deltager kom fra udlandet og havde svært ved at få et job, selv om hun var cand. merc.-uddannet. Hun havde ikke noget socialt netværk og var deprimeret. I dag har hun opbygget sin egen virksomhed, hvor hun dels løser bogholderiopgaver for kunder og dels underviser i pilates.

Hun har simpelthen arbejdet sig ud af sin depression, skabt sig en omgangskreds og et levebrød – blandt andet takket være pilates.

Gør noget godt for dig selv – og for andre

De fleste tager min pilatesuddannelse for at bruge den som afsæt til et karriereskift.

Samtidig vil de gøre noget godt for sig selv. Ligesom jeg gjorde, længes mine elever efter at komme i kontakt med deres krop igen. Hvis de ønsker at undervise i pilates ved siden af deres faste job, kan det sagtens lade sig gøre.

Det helt specielle ved netop min uddannelse er, at eleverne får grundig undervisning i markedsføring, så de lærer, hvordan de får fyldt deres hold med glade og tilfredse deltagere.

Det kender jeg ikke andre uddannelser, der tilbyder.

Blot få timers pilates om ugen styrker din krop og kropsbevidsthed – og du slipper dårligdomme såsom ondt i ryggen, nakkespændinger og hovedpine.

Du er renset for tankemylder, når du har undervist dit pilateshold – og det samme er dine elever.

Bente Tromborg