Alle kan få en stærk mave ved hjælp af planken

Planken indtager en særplads hos mange instruktører og betegnes som en af de bedste maveøvelser. Du finder ikke en bedre øvelse til at stramme din mave op. Hvad enten du vil være sommerklar, strammes op eller styrketræne, er planken ikke til at komme udenom.

Her vil jeg hjælpe dig med, hvordan planken udføres, så du kan opnå de mange fordele ved den.

Sådan udføres planken

En planke laves ved at lægge sig på maven med 90 grader bøjede albuer, således at underarme og håndflader ligger på gulvet.Tæerne sættes i gulvet og kroppen løftes op. Det er vigtigt. at numsen ikke kommer for højt op eller lavt ned. Du må ikke svaje i ryggen eller hænge i skuldrene. Din krop skal være helt lige (ligesom en planke).

Nakken og hovedet holdes ligeledes i forlængelse af kroppen ved, at du kigger ned. Øvelsen skal holdes så længe som muligt i denne position.

Pres derefter dig selv til at holde den i 10 sekunder længere. Om muligt så kom ned på knæene, men hold spændingen i maven. Hvis du ikke har en stærk indre muskulatur, hjælper planken dig.

Vær dog opmærksom på, at du står i den rette position og sug maven ind, så du ikke løfter med lænden. Lyt til din krop og gentag øvelsen dagligt eller et par gange under træning således, at du opnår en forbedring.

De øvede, som ønsker en udfordring kan skiftevis hæve hvert ben op til brystet, bevæge benene mod hver side eller skiftevis strække og bøje hver arm (således at man ”går” på armene).

Derfor er øvelsen en af de bedste

Det er ikke for sjov, at planken er kendt som en af de bedste øvelser. Udover at træne mavemusklerne styrkes den øvrige coremuskulatur også.

Coremuskulaturen er de muskelgrupper, der støtter op omkring rygsøjlen. Du får således både stramme mavemuskler og en stabiliseret rygsøjle. Øvelsen hjælper desuden på balancen og din udholdenhed. Planken kan ligeledes mærkes i biceps (arme) og ballemuskulaturen. Du kan på kort tid se og mærke resultater, hvis du jævnligt laver denne øvelse 3 gange af 1-3 minutter.

Det bedste er, at du kan lave planken alle steder. Har du prøvet planken?

[content_box_blue width=”75%”][headline_arial_small_centered color=”#000000″]Skriv til Bente – kvinden bag pilates-uddannelsen.dk[/headline_arial_small_centered][two_columns_1]Bente Tromborg, coach og mentor i 2Wellness.dk[/two_columns_1] [two_columns_2]Går du rundt med spørgsmål om, hvordan du får succes med pilates som udbyder, instruktør eller deltager? Skriv til Bente, så kaster hun et frisk blik på sagen, og giver dig hendes bedste råd.[/two_columns_2] [contact_form][/content_box_blue]

Leave A Response

* Denotes Required Field